HIS NAME IS ALIVE fue uno de los primeros grupos de sonido etéreo y experimental que nos volaron los sesos en plena adolescencia noventera. Me los presentó Juan Hipno cuando aún vendía cassettes en la Colmena. Terminé comprándole su hermoso "Home is in your head" -con "The Dirt Eaters EP" de bonus- en cinta de cobalto, artefacto que terminaría en la colección de Richard Laberinto Network. HNIA representa el cenit de la experimentación y éxtasis psicodélico-etéreo. El romanticismo y la ponzoña. Ya hacia 1996 conseguí hacerme con una copia del "King of Sweet", antología de oscuros temas registrados en portaestudios junto a Karin Oliver en las voces, lo que hizo que mi amor con la música de HNIA se hiciera eterno. ¡Gracias Internet! Luego vendrían ESP Summer/ESP Continent/ESP Beetles, Time Stereo, las transformaciones del bardo livonio y hasta un pequeño tour de Warren Defever por Lima y Cusco circa 2012.
2019 ve la publicación de "novedades" de la niñez y adolescencia de Warn en Michigan: "All The Mirrors In The House (Home Recordings 1979-1986)". 15 obscenos tracks que nos muestran la genialidad del Mozart de la escena etérea avant yankee. Algunos compuestos a la temprana edad de 10 años: ambient, drone, folk, postgaze. ¿Qué hacías tú a los 10 años?
La nota de prensa asegura que se vienen más noticias para completar el catálogo primordial de His Name Is Alive. Tal vez solo quizás nada será igual como los asombramientos y zambullidas de los 90, perdidos entre lo insubstancial del mundo y sus cojudeces. Y sí algunos solo tendremos esta música para saber que vale la pena un día más. Needless to say...
¿Después de tantos años qué piensas que permanece de la época primera de His Name Is Alive?
Empecé a tocar música cuando yo tenía cinco años edad, mi abuelo tenía una banda y nos enseñó a mi y mis hermanos a tocar música country occidental, polkas y valses. Empecé a grabar cuando tenía diez años edad. Empecé a girar en tour y hacer discos tocando bajo con una banda de punk rockabilly llamada Elvis Hitler cuando tenía dieciséis años. Tengo cincuenta años ahora y mi relación con la música ha cambiado tanto a lo largo de los años. Soy muy afortunado de todavía ser capaz de hacer musica y me gustaría agradecer a todos por su apoyo y ánimo .
¿Cómo conectaste con 4AD en la época? ¿También te conectaste quizás con Projekt Records?
Envié a Ivo en 4AD un cassette llamado "I Had Sex With God" y el título capturó su atención por lo que lo escuchó y le gustó. Aunque no estaba inmediatamente interesado en lanzar nuestro disco sugirió algunos otros sellos que podrían estar interesados pero también sellos con sede en los EE.UU., ya que le estaba siendo difícil trabajar con bandas americanas en ese entonces. Yo no estaba consciente de Projekt en el momento pero enviamos cintas a muchas otras compañías discográficas. Nadie respondió así que continué enviando nuevas cintas y nuevas mezclas a Ivo hasta que finalmente escuchó un álbum para allí y publicó Livonia en 1990.
Livonia y Home is in your head son tremendos hitos no sólo de HNIA sino de la vanguardia americana. Un época llena de experimentación y voces etéreas. ¿Qué recuerdos de aquellos días? ¿Cómo fue el feedback con la prensa musical y los melómanos?
Gracias por tus amables palabras, en ese momento solo tenía un micrófono, un micrófono cuadrado metálico de Radio Shack PZM por lo que cada pista fue grabada por separado. Mi interés en nuevos o extraño sonidos significó que esas pistas fueron generalmente grabadas en diferentes velocidades, así que nada jamás sonó demasiado natural. Las canciones usualmente eran cortas, de dos minutos, pero había un montón de ellas. No hice entrevistas en ese entonces, hice que amigos y miembros de la banda se hicieran pasar por mi por lo que a menudo parece como que he dicho un montón cosas locas al azar pero en realidad eran diferentes personas.
¿Qué tratas de hacer / expresar con tu arte?
El principal desafío que enfrento cuando trabajo en música es conseguir un espacio donde puedo desconectar de todas la voces y también olvidar que otra gente oirá la música también. Es un asunto tan privado.
Time Stereo solía publicar material increíble de New Grape, ESP Summer / ESP Continent, Liquorice, etc. ¿Qué puedes contarnos acerca de esta aventura ?
Soy una persona muy privada, prefiero trabajar solo y no generalmente no busco músicos para colabor pero en ocasiones me encuentro en una habitación con algunas personas muy creativas. La mayoría de las cintas Time Stereo son el resultado de este tipo de inspiración. Davin Brainard maneja Time Stereo y siempre tiene grandes ideas como "atemos un micrófono a un gato" o "pongan una caja de ritmos tocan un beat de latido del corazón al lado de una caja de bebe mapaches y grábenlo"
De toda la discografia de HNIA ¿cuál es tu más producción más atesorada?
¿Qué nuevas bandas disfrutas o te gustaría recomendar a nuestros lectores?
Recientemente he trabajado con Mdou Moctar del desierto de Sahara, This is the Kit del Reino Unido y The Drinkard Sisters de Detroit. Todos son increíbles y las recomiendo totalmente. En serio.
Visitaste Lima y Cusco como hace 10 años, ¿qué tal estuvo?
Fue en realidad un tiempo mágico para nosotros. Adopté un perro en Cusco y grabé en Machu Picchu. Supuse que la audiencia no me comprendería y probablemente dije algunos cosas que no debería en medio de las canciones.
¿Cocteau Twins o My Bloody Valentine?
Equipo Twins para mi ambos son geniales pero siempre me gustaron los dos EPs, Glider y Tremolo, más que Loveless. Fue un tiempo cuando gobernaban los EPs y The Cocteau Twins, Moonshake, Slowdive, Lush, etc estaban todos fabricando música increíble, generalmente en ediciones de 4-6 canciones. Cocteau Twins fueron la primera banda de 4ad que escuché y pensé que eran totalmente cósmicos. Me enamoré inmediatamente, eran tan psicodélicos y bellos. My Bloody Valentine es una de las bandas más ruidosas que alguna vez he visto junto con Black Flag, Cheap Trick y Zeni Geva.
Tu "nuevo" álbum desde los archivos, "All the mirrors in the house (home recordings 1979-1986)”, suena mágico. Muy etéreo y ambient. ¿Cómo hiciste para crear todos aquellos paisajes? ¿Qué herramientas usaste? ¿Eras un verdadero niño avant, cierto?
En la casa de mis padres teníamos un piano, un guitarra acústica, una guitarra eléctrica y no mucho más. Cuando vi la pelicula de Prince "Purple Rain" vi lo que los efectos pedales eran por primera vez y rápidamente adquirí pedales reverb, eco y phaser. Todos la sonidos fueron grabados en rápido y lento, hacia adelante y hacia atrás, grabado con reverb entonces grabado otra vez con más reverb. Conseguí un pedal eco con una función de bucle pero era de solo 1 seg de largo así que los bucles que hice fueron bastante simples.
Por favor menciona 7 o 10 discos que rompieron tu alma / mente en una inolvidable manera.
Gutter Light by DustDevils
Sleeps with the Fishes by Pieter Nooten and Michael Brook
Songs of Byzantine Flowers by SPK
Brown Rice by Don Cherry
Silver Session by Sonic Youth
Krontjong Warni-Warna by The Steps
Mbaqanga Songs by Gwigwi Mrwebi
Raga Yaman by Zia Mohiuddin Dagar
Abacabok and Ichichila by Tartit
HIS NAME IS ALIVE INTERVIÚ :. This World Is Not My Home
HIS NAME IS ALIVE was one of the first groups of ethereal and experimental sound that blew our brains in the middle of our nineties teenage years. Juan Hipno introduced them to me when he was still selling cassettes at la Colmena. I ended up buying him his beautiful "Home is in your head" -with "The Dirt Eaters EP" as bonus- in cobalt tape, an artifact that would end up in the collection of Richard Laberinto Network. HNIA represents the zenith of psychedelic-ethereal experimentation and ecstasy. The romanticism and the poison. By 1996 I managed to get a copy of the "King of Sweet", an anthology of obscure themes recorded in portastudios with Karin Oliver en las voces, which made my love with the music of HNIA become eternal. Thanks, Internet! Then come ESP Summer / ESP Continent / ESP Beetles, Time Stereo, the transformations of the livonian bardo and even a small tour of Warren Defever through Lima and Cusco circa 2012.
2019 sees the publication of "novelties" from the childhood and teenage of Warn in Michigan: "All The Mirrors In The House (Home Recordings 1979-1986)". 15 obscene tracks that show us the genius from the yankee avant ethereal scene's Mozart. Some composet at the early age of 10 years old: ambient, drone, folk, postgaze. What did you do at 10 years old?
The press release says that more "news" is coming to complete the primal catalog of His Name Is Alive. Perhaps only maybe nothing will be the same as the astonishments and dips of the 90s, lost between the insubstantial world and its stupid things. And some of us will only have this music to know that it is worth one more day. Needless to say...
After so many years what do you think remains from the early His Name is Alive spirit?
I started performing music when I was five years old, my grandfather had a band and he taught me and my brothers to play country western music and polkas and waltzes. I started recording when I was ten years old. I started touring and making records playing bass with a punk rockabilly band called Elvis Hitler when I was sixteen. I am fifty years old now and my relationship with music has changed so much over the years. Im very lucky to still be able to make music and I would really like to thank everyone for their support and encouragement.
How did you connect with 4AD back in the day? Did you also get in touch perhaps with Projekt Records?
I sent Ivo at 4AD a cassette called "I Had Sex With God" and the title caught his attention so he listened and liked it. Although he wasn't immediately interested in releasing our record he suggested some other labels that might be interested but also labels that were based in the USA, he was finding it difficult to work with American bands at the time. I wasn't aware of Projekt at the time but we sent tapes to many other record companies. No one responded so I continued sending Ivo new tapes and new mixes until he eventually heard an album in there and released Livonia in 1990.
Livonia and Home is in your head are tremendous milestones not only of HNIA but of american avantgarde scene. An epoch full of experimentation and ethereal voices. What do you recall of those days? How was the feedback from the music press and music lovers?
Thank you for your kind words, At that time I only had one microphone, a Radio Shack PZM square metallic microphone so each track was recorded seperately. my interest in new or weird sounds meant that tracks were usually recorded at different speeds, so nothing ever sounded too natural. the songs were short usually two minutes, but there were a lot of them. I didn't do interviews myself back then, I would have friends and band members pretend to be me so it often seems like I said a lot of random crazy things but it was really different people.
What do you try to do/express with your art?
The primary challenge I face when working on music is getting into a space where I can disconnect from all the voices and also forget that other people will hear the music too. its such a private thing.
Time Stereo used to released amazing stuff by New Grape, ESP Summer/ESP Continent, Liquorice, etc. What can you tell us about this adventure?
im a very private person, I prefer to work alone and I don't usually reach out to musicians for collaboration but on occasion I find myself in a room with some very creative people. Most of the Time Stereo tapes are the result of this kind of inspiration. Davin Brainard runs the Time Stereo label and he's always got great ideas like "lets tie a microphone to a cat" or "put a drum machine playing a heart beat next to box of baby raccoons and record it"
From all HNIA discography which is your most loved production?
What new bands you enjoy or would like to recommend our readers?
Recently I've worked with Mdou Moctar from the Saharan Desert, This Is The Kit from the UK and The Drinkard Sisters from Detroit. All are amazing and I totally recommend them. Seriously.
You visited Lima and Cusco like 10 years ago. How was that?
That was a really magical time, we adopted a dog in Cusco and I recorded at Machu Picchu. I assumed the audience wouldn't understand me and I probably said some things I shouldn't have in between songs.
Cocteau Twins or My Bloody Valentine?
Team Twins for me. both are great but I always liked the two EPs, Glider and Tremolo better than Loveless. It was a time when EPs ruled and The Cocteau Twins, Moonshake, Slowdive, Lush etc were all making amazing music, usually in 4-6 song releases. Cocteau Twins were the first band on 4ad I heard and i thought they were totally cosmic. I fell in love immediately, they were so psychedelic and beautiful. My Bloody Valentine is one of the loudest bands I ever saw along with Black Flag, Cheap Trick and Zeni Geva.
Your “new” album from the archives, “All the mirrors in the house (Home recordings 1979-1986)”, sounds magik!! Very ethereal and ambient. How did you create all those landscapes? What tools did you use? You were a pretty avant child, werent you?
At my parents house we had a piano, an acoustic guitar, an electric guitar and not much else. When I saw the Prince movie Purple Rain I saw what effects pedals were for the first time and quickly acquired reverb, echo and phaser pedals. All the sounds were recorded fast and slow, forwards and backwards, recorded with reverb then recorded again with more reverb. I got a echo pedal with a looping function but it was only 1 sec long so the loops i made were very simple.
Please mention 7 or 10 discs that broke your soul/mind in an unforgettable way.
Gutter Light by DustDevils
Sleeps with the Fishes by Pieter Nooten and Michael Brook
Songs of Byzantine Flowers by SPK
Brown Rice by Don Cherry
Silver Session by Sonic Youth
Krontjong Warni-Warna by The Steps
Mbaqanga Songs by Gwigwi Mrwebi
Raga Yaman by Zia Mohiuddin Dagar
Abacabok and Ichichila by Tartit
No hay comentarios.:
Publicar un comentario