TRANSMUNDANO, INNOVADOR Y BÁSICO DESDE LA PORTADA CORTESÍA DE THE DESIGNERS REPUBLIC.
SEEFEEL fue una de esas bellezas que me tocó en suerte conocer temprano, ni bien empezaba la flama shoegaze en Lima. "Quique" (Too Pure, 1993) me lo jugó Correbala allá por el 94 junto a unos casettes en los que me presentaría el Painful de Yo la Tengo y el Recurring de Spacemen 3. El sonido me sorprendió y no sé por qué pero lo entendí/capté en una. Etéreo, océanico y sexual como "To Here Knows When" del Loveless. Lo difundí entusiasmado entre los colegas de la Facultad y Crisálida Sónica. Varios shoegazers noventeros, más enamorados de bandas ala Adorable o Chapterhouse, no empataban con el sonido de Clifford, Seymour, Fletcher y Peacok. Recuerdo que un hermano de ese entonces, coleccionista acérrimo hasta el día de hoy, llegó a decirme: "Wilder, esto es otra nota", como alegando que me estaba alejando de lo shoegazer puro. Wilder, ¡qué intransigente eras! Ja.
Pasaron las semanas y en uno de esos programas de MTV salieron los Cocteau Twins tocando en vivo acompañados en la casi sombra por Mark Clifford, sí el mismo de Seefeel. Yo contento de oreja a oreja. La noticia corrió como reguero de pólvora ...
Una tarde del 95 acababa de llegar a la tienda de Eduardo Lenti, (sí, fui uno de sus chacales -¡jajaja!) cuando aterrizó Belly, la DJ de doble 9, y después de la presentación de rigor me ofreció un disco que había adquirido en su último periplo europeo. Era nada menos que el "Succour" de Seefeel. Lo había comprado porque Rock de Lux lo mencionaba como uno de los postaestandartes del shoegaze británico pero lo que escuchó, según recuerdo sus palabras, era más como un soundtrack para una obra de danza o teatro. El disco ya era mío y había acudido a mi por azar del kosmos.
Escuchamos ese "Succour" infinitas veces en sampedro, shish, yerba y seguramente hasta mixtos... vaya cómo lo devoramos... Recuerdo una tarde en la casa de Revordrift con Chrs Galarreta puestasos danzando como cavernícolas en el espacio al ritmo de las esculturas IDM tribales de Seefeel. Dejé mi alma ahí.
Meol, Extract. El sonido re-hipnótico de los primeros tracks, ténebres, árticos, fue nuestra introducción al aislacionismo y al ambient primordial. Las bestiales percusiones de When Face Was Face o Fracture nos condujo al origen de todo. Puro Terence McKenna, Albert Hoffmann, Timothy Leary: chamanismo digital, excursions in ambience. "Succour" fue un disco que marcó época en la Lima de los 90. Entre tantas sustancias y vuelos era imposible que no fuera así. Las voces femeninas, obra de Sarah Peacok, derretían los cerebros en sexualidad alienígena. Todo sonaba a una ensalada de Dead Can Dance meets Loveless meets teknología noventera. "Succour" de Seefeel forma la trilogía, junto al Selected Ambient Works II (Aphex Twin) y el Mesmerised de E.A.R., de los discos más psicodélicos y viajeros de los 90. Asegúrate de escuchar, como peruano que eres, ese tributo a Seefeel que es "Adeleyte" de Evamuss (1998).
25 años después, el tekno shoegaze de Seefeel está bien lejos de mucho de lo que posteriormente ha sido llamado vanguardia, música experimental y psicodelia. Transmundano, innovador y básico: Seefeel.
Wilder Gonzales Agreda.
25 years of Seefeel's "Succour" :. ESSENTIAL SHOEGAZER TEKNO
TRANSMUNDANE, INNOVATIVE AND BASIC FROM THE ARTWORK COURTESY OF THE DESIGNERS REPUBLIC.
SEEFEEL was one of those beauties that I was lucky enough to meet early, as soon as the shoegaze flame started in Lima. "Quique" (Too Pure, 1993) Correbala passed me it back in 94 along with some cassettes in which he would present me "Painful" by Yo la Tengo and "Recurring" by Spacemen 3. The sound surprised me and I don't know why but I understood / caught it inmediately. Ethereal, oceanic and sexual like "To Here Knows When" from Loveless. I enthusiastically spread it among my colleagues at the Faculty and Crisálida Sónica. Several 90s shoegazers, more in love with bands like Adorable or Chapterhouse, did not match the sound of Clifford, Seymour, Fletcher and Peacok. I remember that a brother of the time, an ardent music collector to this day, even said to me: "Wilder, this is another note", as if claiming that I was moving away from the pure shoegazer. Wilder, how recalcitrant you were! Ha.
Weeks passed and in one of those MTV programs the Cocteau Twins came out performing live accompanied in the near shadow by Mark Clifford, very guy from Seefeel. I am happy from ear to ear. The news spread like wildfire ...
One afternoon in '95 I had just arrived at Eduardo Lenti's store (yes, I was one of his workers) when Belly, the DJ from Radio double 9, landed, and after the rigorous presentation she offered me a record that had acquired on her last European tour. It was none other than Seefeel's "Succour". She had bought it because Rock de Lux mag mentioned them as one of the British shoegaze standard bearers but what she heard, as I recall her words, was more like a soundtrack for a dance or theater play. The album was already mine and it had come to me by chance from kosmos.
We listen to that "Succour" countless times in sampedro, shish, weed and surely even mixtos ... oh, how we devour it ... I remember an afternoon at Revordrift's house with Chrs Galarreta dancing like cavemen in space to the rhythm of Seefeel's tribal IDM sculptures. I left my soul there.
Meol, Extract. The re-hypnotic sound of the first tracks, gloomy, arctic, was our introduction to isolationism and primordial ambient. The beastly percussions of When Face Was Face or Fracture led us to the origin of everything. Pure Terence McKenna, Albert Hoffmann, Timothy Leary: digital shamanism, excursions in ambience. "Succour" was an album that marked an era in Lima in the 90s. Among so many substances and flights it was impossible not to be like that. The female voices, work of Sarah Peacok, melted brains into alien sexuality. Everything sounded like a Dead Can Dance meets Loveless meets 90s' technology salad. Seefeel's Succour forms the trilogy, alongside Selected Ambient Works II (Aphex Twin) and E.A.R.'s Mesmerised, of the most psychedelic and trippy records of the 90's. Make sure to listen, as a Peruvian that you are, that Seefeel tribute that is "Adeleyte" by Evamuss (1998).
25 years later, Seefeel's shoegazer tekno is very far from much of what has subsequently been called avant-garde, experimental music, and psychedelia. Transmundane, innovative and basic: Seefeel.
Wilder Gonzales Agreda.
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